Trigga säljkåren till önskade beteenden ­– fyra enkla tips - Kompetens.se

Trigga säljkåren till önskade beteenden ­– fyra enkla tips

46232804_illustration

Tänk dig en säljkår där endast 16 % av säljarna är aktivt engagerade, 73 % är oengagerade och hela 12 % är oengagerade och motarbetande. Skulle du vilja vara kollega i denna grupp, eller vilja leda den som chef?

Gallups senaste mätning av medarbetarengagemang visar dystra siffror för svenska företag. Hur gör man då för att komma till rätta med engagemanget?

Den dåliga lösningen

Den gamla vanliga säljtävlingen vare sig motiverar eller leder till beteendeförändringar i huvuddelen av säljkåren. Dessutom får den följande negativa effekter:

•  Någon (du) ska administrera och arrangera säljtävlingen.
•  Någon (du) ska ta fram relevanta och inspirerande priser, i tid.
•  Vinnarna är få och återkommande, övriga deltagare upplever att de misslyckas.
•  Du måste upprepa hela proceduren nästa gång, och nästa, och nästa.

Den bra lösningen

Välj en lösning som engagerar alla medarbetare och tar hänsyn till att alla motiveras av olika saker. Dessutom bör den:

•  vara enkel och lättillgänglig.
•  låta deltagarna bestämma sina egna priser.
•  inkludera alla, alla ska kunna vinna.
•  utgöra en långsiktig plattform.
•  mäta mer än bara säljresultat.

Fyra enkla tips för att trigga engagemang!

1. Styr och mät önskade beteenden, inte bara resultat.
2. Belöna specifika beteenden, ofta.
3. Premiera tätt inpå prestationens genomförande.
4. Applicera RAK – modellen som hjälper dig att fördela era mål och mätetal, samt att budgetera insatsen därefter.

För mer information om RAK och exempel på framgångsrika beteendeförändringar – hör av dig till oss på 08-500 054 30 eller på info@inspirationcompany.se!

Vill du ha fler tips? Läs vår blogg!

Presenteras av Inspiration Company

inspiration_logo_cmyk

Vi hjälper företag att ta marknadsandelar, få fler kunder, bli lönsammare och samtidigt mer intressanta som arbetsgivare genom att skapa lojalare kunder och mer engagerade medarbetare.

Sedan 1999 hjälper vi företag att utveckla och driva B2B-kundklubbar samt Återförsäljarprogram. Vi etablerar också Motivationsprogram och Säljtävlingar, allt med inslag av Gamification.

Besök vår webb och läs vad våra kunder säger –

www.inspirationcompany.se

Mer läsning


elev_annons-header

Hur lär ditt barn sig bäst?

Lärande är i grunden alltid ett möte med den som kan – och den som ännu inte kan. Det spelar ingen roll om den som kan är en lärare, en kollega eller en video på internet. I många situationer är det du som förälder som ska lära ditt barn något de ännu inte kan. Hur kan du som förälder bäst stötta ditt barn i den processen?


Engagemang, anställda, personal

3 tips – skapa engagemang hos din personal

Att engagerade medarbetare skapar bättre resultat vet många men trots det har väldigt många företag svårt att skapa ett genuint engagemang bland sina anställda. Psykologen Emma Seppälä har tre tips för hur chefer kan skapa en kultur där engagemang frodas. Engagemang. Engagerade anställda, som känner en känslomässig koppling till företagets verksamhet och som brinner för [...]

produktivitet

Produktiv utan energi

Oavsett hur mycket kaffe vi dricker, hur ofta vi fyller på med energi i form av frukt och nötter eller hur många mikro-pauser vi tar så kommer energinivån ändå att variera under en arbetsdag, hur kan man vara produktiv då? För det flesta av oss följer energinivån över dagen ett tydligt mönster. Vissa har mest [...]

kalender

Misshandlar du din kalender?

Att kalendern är ett fantastiskt verktyg har de allra flesta av oss insett. Många av oss skulle till och med bli kallsvettiga av blotta tanken på att innehållet i våra kalendrar skulle försvinna. Vi vill absolut inta vara utan den men att misshandla den på alla möjliga sätt ser många inget problem med. Kalendern har [...]

ekonomiadministration konferenser

Ta kontroll över företagets möten

Allt fler väljer att bli avtalskunder hos BokningsBolaget. Inte så konstigt med tanke på alla fördelar det innebär. Att ha avtal med BokningsBolaget betyder inte bara bättre priser, effektivare ekonomiadministration och full kostnadskontroll. Servicen till alla som bokar konferenser internt förbättras eftersom de med ett enda samtal får professionell hjälp, snabb återkoppling och tydliga bekräftelser [...]

Prodaxa_header

Brister i projektledning kostar svenska företag miljarder årligen

Projekt som drar över tiden och inte håller budget är inget nytt. Men ett ännu vanligare problem, som kostar svenska företag miljarder årligen, är att en stor del projekt inte levererar den nytta de var tänkta att göra.  –Det är lätt för ett enskilt företag av lite storlek att det blir 100-tals miljoner som försvinner, [...]

nollmejl

Noll mejl i inkorgen! Är det möjligt?

Hur ska jag få kontroll på mejlen? När ska man läsa mejlen egentligen? Är det meningen att man ska få så mycket mejl? Hur gör folk? Frågorna om mejl-läsning är många. Jag menar att problemet egentligen handlar om brist på rutin och struktur för hur vi arbetar med mejl. Att läsa mejlen behöver inte vara [...]

klocka

Produktiv på under 2 min

När något som kräver en aktivitet fångar din uppmärksamhet är det viktigt du att skapar tydlighet i hur ”klart” ser ut och vad nästa konkreta steg är. GTD-metodiken lär oss att tänka så långt det bara går först och att handla sen. Detta på grund av att de utgör två separata fokusområden som kräver olika [...]