Så kan en kundklubb öka lojaliteten hos dina företagskunder - Kompetens.se

Så kan en kundklubb öka lojaliteten hos dina företagskunder

Dani018_Color_Tryck

Under 2015 kommer investeringar i kundlojalitet fördubblas. Men hur gör man då för att optimera investeringen? Ska man göra det själv eller anlita en strategisk partner/leverantör? – Inspiration Companys Daniel Marcko ger dig 1 anledning att inte göra jobbet själv och 6 områden din leverantör bör hålla sig till för att få bästa möjliga effekt!

 

– Vi utgår ifrån att du har förstått att det inte räcker med att er kund ”bara” är nöjd. Undersökningar visar på sex gånger mer kundvärde och merförsäljning om du har lojala kunder jämfört med nöjda, berättar Daniel Marck, Sälj- och Marknadschef på Inspiration Company.

Går du i funderingar på att etablera ett lojalitetsprogram eller en kundklubb för era företagskunder så är det därför viktigt att anlita en leverantör som inte bara jobbar med en viss del av det som bör vara en total lösning. Säkerställ att de har så mycket som möjligt av helheten i leveransen för att verkligen lyckas med att nå er måluppfyllelse.

– Att anlita en expert på området är mycket smartare än att göra det själv då det inte är en del av er affärsverksamhet, plus att det kräver både specialkompetens och resurser. Att göra det framgångsrikt så att era kunder blir lojala och era mål uppfylls är förstås målet. Att dessutom göra det på ett sätt som inte belastar er administrativt, eller för den delen finansiellt, är minst lika viktigt, säger Daniel Marcko.

Läs mer om hur Inspiration Company kan hjälpa er att öka kundlojaliteten!

Hur ska du då veta vem du ska anlita och varför? Här ger Daniel Marcko sex enkla tips att ta med dig när du letar efter en leverantör/partner;

1. Expertisen, måluppfyllelsen och mätbarhet – Idag finns det ett relativt stort utbud av leverantörer som alla säger sig kunna erbjuda en likvärdig lösning. Framförallt har dagens teknik möjliggjort för teknikbolag att poppa upp. Du vill förstås ha resultat, oavsett hur ”läcker” lösningen är. Säkerställ affärsmässigheten hos leverantören.
– Fråga hur de kommer att förstå, tolka och ”nyckla” fram och rapportera era delmål samt mål/måluppfyllelse!

2. Investeringen, risk – om partnern är bra, riktigt bra vågar de sticka ut hakan och erbjuda en affärsmodell där de själva genererar merparten av sina intäkter genom lojalitetsprogrammet eller kundklubbens framgång.
– Fråga hur de tjänar pengar!

3. Administrationen, tid – en framgångsrik kundklubb sköter sig inte själv, vare sig tekniskt, för deltagarna eller ägaren. Säkerställ att leverantören tillsätter en dedikerad projektledare/ansvarig och ett med henne/honom tillhörande team som aktivt stödjer alla nödvändiga delar, bl.a.;

•Tillser att deltagarna supporteras löpande med feedback på prestation.

•Tillser att deltagarna engageras och stimuleras, gärna med Gamification som tillser er måluppfyllelse.

•Tillser att ert management får tydlig bevisföring av effekter och statistik.
– Fråga hur de bemannar för er!

4. Lösningen, hel eller halv – det finns många aktörer som jobbar med enskilda delar av vad som bör ingå i en fullständig lösning. Låt er inte luras att tro att gamification, kundundersökningar eller hypade appar ger dig en lönsammare kundklubb och lojalare kunder. Säkerställ att leverantören kan erbjuda en total lösning med åtminstone fem starka effektförstärkare och kan förklara varför det är viktigt.
– Fråga varför deras komponenter ger en helhetslösning, att de använder korrekta tillämpningar som säkerställer måluppfyllelse!

5. ”Smörgåsbord” av mervärden – här finns många alternativ och många partners som erbjuder presentkort, events, resor, prylar m.m. Ofta finns det en avgränsning utifrån vad som gynnar leverantören. Försök att hitta en som även här erbjuder en större helhet med både mervärden och förmåner. Om den som ska delta i ditt lojalitetsprogram eller kundklubb själv får avgöra vad de blir attraherade av så ökar lojaliteten dramatiskt! Det är viktigt att utbudet är tillräckligt brett och djupt för att kunna attrahera såväl alla möjliga kategorier av deltagare som deras anhöriga, en riktigt bra kundklubb engagerar fler än bara er deltagande kund.
– Fråga om deras utbud!

6. Referenser, trovärdighet – I alla beslut vill vi känna oss trygga. För din trygghets skull bör den tänkta partnern kunna visa på kvantifierade exempel av värden och effekter som de lojalitetsprogram och kundklubbar levererat för andra kunder. Deras kunder bör också vara mer än nöjda, de bör vara lojala så till den grad att de t.o.m. är ambassadörer!
– Fråga efter ambassadörer att få tala med!

 Läs mer om våra lojalitetsprogram!

Vill du ha fler tips på hur du förbättrar din verksamhet? Läs vår blogg!

Presenteras av Inspiration Company

inspiration_logo_cmyk

Vi hjälper företag att ta marknadsandelar, få fler kunder, bli lönsammare och samtidigt mer intressanta som arbetsgivare genom att skapa lojalare kunder och mer engagerade medarbetare.

Sedan 1999 hjälper vi företag att utveckla och driva B2B-kundklubbar samt Återförsäljarprogram. Vi etablerar också Motivationsprogram och Säljtävlingar, allt med inslag av Gamification.

Besök vår webb och läs vad våra kunder säger –

www.inspirationcompany.se

Mer läsning


elev_annons-header

Hur lär ditt barn sig bäst?

Lärande är i grunden alltid ett möte med den som kan – och den som ännu inte kan. Det spelar ingen roll om den som kan är en lärare, en kollega eller en video på internet. I många situationer är det du som förälder som ska lära ditt barn något de ännu inte kan. Hur kan du som förälder bäst stötta ditt barn i den processen?


Engagemang, anställda, personal

3 tips – skapa engagemang hos din personal

Att engagerade medarbetare skapar bättre resultat vet många men trots det har väldigt många företag svårt att skapa ett genuint engagemang bland sina anställda. Psykologen Emma Seppälä har tre tips för hur chefer kan skapa en kultur där engagemang frodas. Engagemang. Engagerade anställda, som känner en känslomässig koppling till företagets verksamhet och som brinner för [...]

produktivitet

Produktiv utan energi

Oavsett hur mycket kaffe vi dricker, hur ofta vi fyller på med energi i form av frukt och nötter eller hur många mikro-pauser vi tar så kommer energinivån ändå att variera under en arbetsdag, hur kan man vara produktiv då? För det flesta av oss följer energinivån över dagen ett tydligt mönster. Vissa har mest [...]

kalender

Misshandlar du din kalender?

Att kalendern är ett fantastiskt verktyg har de allra flesta av oss insett. Många av oss skulle till och med bli kallsvettiga av blotta tanken på att innehållet i våra kalendrar skulle försvinna. Vi vill absolut inta vara utan den men att misshandla den på alla möjliga sätt ser många inget problem med. Kalendern har [...]

ekonomiadministration konferenser

Ta kontroll över företagets möten

Allt fler väljer att bli avtalskunder hos BokningsBolaget. Inte så konstigt med tanke på alla fördelar det innebär. Att ha avtal med BokningsBolaget betyder inte bara bättre priser, effektivare ekonomiadministration och full kostnadskontroll. Servicen till alla som bokar konferenser internt förbättras eftersom de med ett enda samtal får professionell hjälp, snabb återkoppling och tydliga bekräftelser [...]

Prodaxa_header

Brister i projektledning kostar svenska företag miljarder årligen

Projekt som drar över tiden och inte håller budget är inget nytt. Men ett ännu vanligare problem, som kostar svenska företag miljarder årligen, är att en stor del projekt inte levererar den nytta de var tänkta att göra.  –Det är lätt för ett enskilt företag av lite storlek att det blir 100-tals miljoner som försvinner, [...]

nollmejl

Noll mejl i inkorgen! Är det möjligt?

Hur ska jag få kontroll på mejlen? När ska man läsa mejlen egentligen? Är det meningen att man ska få så mycket mejl? Hur gör folk? Frågorna om mejl-läsning är många. Jag menar att problemet egentligen handlar om brist på rutin och struktur för hur vi arbetar med mejl. Att läsa mejlen behöver inte vara [...]

klocka

Produktiv på under 2 min

När något som kräver en aktivitet fångar din uppmärksamhet är det viktigt du att skapar tydlighet i hur ”klart” ser ut och vad nästa konkreta steg är. GTD-metodiken lär oss att tänka så långt det bara går först och att handla sen. Detta på grund av att de utgör två separata fokusområden som kräver olika [...]