3 saker som gör att ditt Gamificationprojekt misslyckas - Kompetens.se

3 saker som gör att ditt Gamificationprojekt misslyckas

06_Gamification (1)

Monica Cornetti på EntrepreNow i Texas, USA, en av de ledande profilerna inom Gamification, släppte nyligen i sin blogg – ”3 saker som gör att ditt Gamificationprojekt misslyckas”. Inspiration Company har översätta råden för att hjälpa dig på din ”Gamificationresa”.

Monica säger – Att starta ett Gamificationprojekt utan tydlig målbild och utan en tydlig plan är som att åka på en resa utan att veta vart du ska eller hur du ska ta dig dit. Ändå dyker många företag in i ett Gamificationprojekt i tron om att det är ett fantastiskt verktyg som ska gör mirakel i deras processer.

Vi vill påminna om att Gamification är i sig inte en lösning, eller ens ett komplett verktyg. Det är däremot ett koncept som kan förstärka engagemangsgraden i t.ex. ett verksamhetsprojekt.

Här är sammanfattning av Monicas rapport i tre punkter som gör att du inte lyckas;

1. Ni kan inte svara på frågan: ”Varför spelar vi?”

Många ställer sig frågan: ”hur kan vi implementera Gamification i vår business”?
Börja istället med att formulera målet/målen eller problemet och ställ sedan frågan hur ni med hjälp av Gamification kan ta er dit.

2. Ni misslyckas med att svara på frågan: ”För vem är gamificationprojektet?”

Varför blir vissa engagerade i en gamifierad process medan andra blir omotiverade i ren frustration? Och varför triggar vissa element några medarbetare medan de inte har någon effekt på andra? Du behöver fundera över vilka era ”spelare” är och vad de triggas av samt hitta något som motiverar alla. Alla motiveras på olika sätt av uppmärksamhet, belöningar och tävlingar med glimten i ögat.

3. Ni försöker fixa en produkt som inte säljer eller en service som inte funkar.

En vanlig felanvändning av gamification är när man försöker använda gamification för att få fart på en produkt eller service som ni redan misslyckats med. Ett Gamificationprojekt är oftast kul och inspirerande uppbyggt, men om det under det fina Gamificationprojektet döljer sig en dålig produkt eller service som inte matchar den fina marknadsföringen så kommer kunderna eller medarbetarna att känna sig lurade, något som i sin tur medför att Gamificationprojektet inte har någon effekt.

TIPS!

Vill du dessutom ha hjälp med 6 tips på hur du lyckas med Gamification så ladda ner vårt Whitepaper här

Presenteras av: Inspiration Company

inspiration_logo_cmyk

Vi hjälper företag att ta marknadsandelar, få fler kunder, bli lönsammare och samtidigt mer intressanta som arbetsgivare genom att skapa lojalare kunder och mer engagerade medarbetare.

Sedan 1999 hjälper vi företag att utveckla och driva B2B-kundklubbar samt Återförsäljarprogram. Vi etablerar också Motivationsprogram och Säljtävlingar, allt med inslag av Gamification.

Besök vår webb och läs vad våra kunder säger –

www.inspirationcompany.se

Mer läsning


elev_annons-header

Hur lär ditt barn sig bäst?

Lärande är i grunden alltid ett möte med den som kan – och den som ännu inte kan. Det spelar ingen roll om den som kan är en lärare, en kollega eller en video på internet. I många situationer är det du som förälder som ska lära ditt barn något de ännu inte kan. Hur kan du som förälder bäst stötta ditt barn i den processen?


Engagemang, anställda, personal

3 tips – skapa engagemang hos din personal

Att engagerade medarbetare skapar bättre resultat vet många men trots det har väldigt många företag svårt att skapa ett genuint engagemang bland sina anställda. Psykologen Emma Seppälä har tre tips för hur chefer kan skapa en kultur där engagemang frodas. Engagemang. Engagerade anställda, som känner en känslomässig koppling till företagets verksamhet och som brinner för [...]

produktivitet

Produktiv utan energi

Oavsett hur mycket kaffe vi dricker, hur ofta vi fyller på med energi i form av frukt och nötter eller hur många mikro-pauser vi tar så kommer energinivån ändå att variera under en arbetsdag, hur kan man vara produktiv då? För det flesta av oss följer energinivån över dagen ett tydligt mönster. Vissa har mest [...]

kalender

Misshandlar du din kalender?

Att kalendern är ett fantastiskt verktyg har de allra flesta av oss insett. Många av oss skulle till och med bli kallsvettiga av blotta tanken på att innehållet i våra kalendrar skulle försvinna. Vi vill absolut inta vara utan den men att misshandla den på alla möjliga sätt ser många inget problem med. Kalendern har [...]

ekonomiadministration konferenser

Ta kontroll över företagets möten

Allt fler väljer att bli avtalskunder hos BokningsBolaget. Inte så konstigt med tanke på alla fördelar det innebär. Att ha avtal med BokningsBolaget betyder inte bara bättre priser, effektivare ekonomiadministration och full kostnadskontroll. Servicen till alla som bokar konferenser internt förbättras eftersom de med ett enda samtal får professionell hjälp, snabb återkoppling och tydliga bekräftelser [...]

Prodaxa_header

Brister i projektledning kostar svenska företag miljarder årligen

Projekt som drar över tiden och inte håller budget är inget nytt. Men ett ännu vanligare problem, som kostar svenska företag miljarder årligen, är att en stor del projekt inte levererar den nytta de var tänkta att göra.  –Det är lätt för ett enskilt företag av lite storlek att det blir 100-tals miljoner som försvinner, [...]

nollmejl

Noll mejl i inkorgen! Är det möjligt?

Hur ska jag få kontroll på mejlen? När ska man läsa mejlen egentligen? Är det meningen att man ska få så mycket mejl? Hur gör folk? Frågorna om mejl-läsning är många. Jag menar att problemet egentligen handlar om brist på rutin och struktur för hur vi arbetar med mejl. Att läsa mejlen behöver inte vara [...]

klocka

Produktiv på under 2 min

När något som kräver en aktivitet fångar din uppmärksamhet är det viktigt du att skapar tydlighet i hur ”klart” ser ut och vad nästa konkreta steg är. GTD-metodiken lär oss att tänka så långt det bara går först och att handla sen. Detta på grund av att de utgör två separata fokusområden som kräver olika [...]