Noll mejl i inkorgen! Är det möjligt? - Kompetens.se

Noll mejl i inkorgen! Är det möjligt?

nollmejl

Hur ska jag få kontroll på mejlen? När ska man läsa mejlen egentligen? Är det meningen att man ska få så mycket mejl? Hur gör folk?

Frågorna om mejl-läsning är många. Jag menar att problemet egentligen handlar om brist på rutin och struktur för hur vi arbetar med mejl.

Att läsa mejlen behöver inte vara samma sak som att utföra alla aktiviteter som finns däri. Däremot bör du, varje gång du öppnat ett mejl, fatta ett beslut om det finns någon aktivitet att utföra eller inte kopplat till innehållet. GTDmetodiken lär oss att vi ska ha noll mejl i inkorgen. Noll som i siffran 0, inga alls, tomt. Och det är fullt möjligt, men hur gör man?

Lösningen är enkel. Gör en snabb rensning där du sortera in dina mejl i några enkla kategorier/mappar:

      1. Aktivitet (mejl du måste göra något med)
      2. Arkiv (ingen aktivitet krävs, men du vill heller inte slänga mejlet)
      3. Skräp (Ta bort det som inte behöver sparas)

När detta är gjort är din inkorg tom och du har en mycket bättre överblick över vilka mejl du måste göra något med (Aktivitet), vilka som sparats för framtida referens (Arkiv) och vilka nyinkomna meddelande du har (Inkorgen).

Om du har många mejl i din inkorg kan det vara en utmaning att komma ner till noll första gången. Det krävs att man avsätter lite tid till detta men sedan är strukturen lätt att underhålla. Här är fyra steg som hjälper dig komma ner till 0:

      1. Avsätt en tid för att arbeta ner inkorgen till 0
      2. Välj ett datum, t.ex. 6 mån tillbaka i tiden, och lägga allt äldre direkt i Arkiv-mappen
      3. Sortera efter avsändare, då kan ofta många mejl läggas i Arkiv direkt
      4. Återstående mejl måste gås igenom ett och ett och sorteras in i de tre kategorierna ovan.

Detta är en kort beskrivning av vad GTD-metodiken rekommenderar kring mejlhantering. Hoppas ni också får uppleva känslan av en tom inkorg. Den är lika fantastisk varje gång!

1500kr rabatt på GTD-kurs!

På kurstillfällena den 30 nov och 11 jan ges du som läsare på Kompetens.se 1500kr rabatt vid anmälan till grundkursen ”GTD Fundamentet”. Anmäl dig på centigo.se/gtd med rabattkoden ”Kompetens”.

 

Untitled

GTD® eller Getting Things Done® är världens mest använda metod för personlig produktivitet. Upptäck vad GTD kan göra för ditt välbefinnande och professionella karriär.

1500kr rabatt på GTD-kurs!

På kurstillfällena den 30 nov och 11 jan ges du som läsare på Kompetens.se 1500kr rabatt vid anmälan till grundkursen ”GTD Fundamentet”. Anmäl dig på centigo.se/gtd med rabattkoden ”Kompetens”.

Centigo

centigo-logo

Välmående företag och organisationer består av välmående medarbetare.
Centigo är ett managementkonsultbolag som hjälper ledande företag och organisationer genom kritiska förändringsprojekt. Vårt sätt att se på vad som kännetecknar framgångsrika företag, och hur man skapar dem, kallar vi Business Wellness. Centigos mission är att leda människor till att skapa välmående och spänstiga företag och organisationer. Personligt ansvarstagande är en viktig komponent i ett sådant arbete.
Centigo kan genom sitt samarbete med David Allen Company, som äger rättigheterna till GTD® och Getting Things Done®, erbjuda de officiella kurserna i GTD-metodiken.
www.centigo.se/gtd
pontus.axelsson@centigo.se

Mer läsning


elev_annons-header

Hur lär ditt barn sig bäst?

Lärande är i grunden alltid ett möte med den som kan – och den som ännu inte kan. Det spelar ingen roll om den som kan är en lärare, en kollega eller en video på internet. I många situationer är det du som förälder som ska lära ditt barn något de ännu inte kan. Hur kan du som förälder bäst stötta ditt barn i den processen?


Engagemang, anställda, personal

3 tips – skapa engagemang hos din personal

Att engagerade medarbetare skapar bättre resultat vet många men trots det har väldigt många företag svårt att skapa ett genuint engagemang bland sina anställda. Psykologen Emma Seppälä har tre tips för hur chefer kan skapa en kultur där engagemang frodas. Engagemang. Engagerade anställda, som känner en känslomässig koppling till företagets verksamhet och som brinner för [...]

produktivitet

Produktiv utan energi

Oavsett hur mycket kaffe vi dricker, hur ofta vi fyller på med energi i form av frukt och nötter eller hur många mikro-pauser vi tar så kommer energinivån ändå att variera under en arbetsdag, hur kan man vara produktiv då? För det flesta av oss följer energinivån över dagen ett tydligt mönster. Vissa har mest [...]

kalender

Misshandlar du din kalender?

Att kalendern är ett fantastiskt verktyg har de allra flesta av oss insett. Många av oss skulle till och med bli kallsvettiga av blotta tanken på att innehållet i våra kalendrar skulle försvinna. Vi vill absolut inta vara utan den men att misshandla den på alla möjliga sätt ser många inget problem med. Kalendern har [...]

ekonomiadministration konferenser

Ta kontroll över företagets möten

Allt fler väljer att bli avtalskunder hos BokningsBolaget. Inte så konstigt med tanke på alla fördelar det innebär. Att ha avtal med BokningsBolaget betyder inte bara bättre priser, effektivare ekonomiadministration och full kostnadskontroll. Servicen till alla som bokar konferenser internt förbättras eftersom de med ett enda samtal får professionell hjälp, snabb återkoppling och tydliga bekräftelser [...]

Prodaxa_header

Brister i projektledning kostar svenska företag miljarder årligen

Projekt som drar över tiden och inte håller budget är inget nytt. Men ett ännu vanligare problem, som kostar svenska företag miljarder årligen, är att en stor del projekt inte levererar den nytta de var tänkta att göra.  –Det är lätt för ett enskilt företag av lite storlek att det blir 100-tals miljoner som försvinner, [...]

nollmejl

Noll mejl i inkorgen! Är det möjligt?

Hur ska jag få kontroll på mejlen? När ska man läsa mejlen egentligen? Är det meningen att man ska få så mycket mejl? Hur gör folk? Frågorna om mejl-läsning är många. Jag menar att problemet egentligen handlar om brist på rutin och struktur för hur vi arbetar med mejl. Att läsa mejlen behöver inte vara [...]

klocka

Produktiv på under 2 min

När något som kräver en aktivitet fångar din uppmärksamhet är det viktigt du att skapar tydlighet i hur ”klart” ser ut och vad nästa konkreta steg är. GTD-metodiken lär oss att tänka så långt det bara går först och att handla sen. Detta på grund av att de utgör två separata fokusområden som kräver olika [...]